Hur gör man en ansökan om lägenhetsbyte
En hyresgäst som ska byta sin bostad måste få bytet godkänt av sin hyresvärd och därmed fylla i en ansökan om lägenhetsbyte, denna ansöknings blankett finns oftast att tillgå hos hyresvärden och vi rekommenderar att ni använder er hyresvärds blankett om det finns en sådan, annars kan ni använda våra bytesansökningar här
Ni skickar sedan in ansökan om lägenhetsbyte till er värd om det tilltänkta bytet. Tänk på att lämna in din ansökan komplett direkt, annars riskerar ni bara att bytet drar ut på tiden. Ansökan ska sändas till var och en av er respektive hyresvärd. Det betyder att du sänder en ansökan till din hyresvärd och din motpart sänder en ansökan till sin hyresvärd. Om det handlar om ett triangelbyte sänder alla var sin ansökan till sin respektive hyresvärd. I detta fall bifogar du din bytesparts uppgifter med en beskrivning av själva byteskjedjan.
Till ansökan för lägenhetsbyte måste det även finnas bifogade bilagor såsom:
- Hyreskontrakt för bytespart
- Personbevis för samtliga hyresgäster. Ni sänder motpartens personbevis till er hyresvärd. Beställ personbevis här och välj adress i listan
- Anställningsavtal för bytesparten med uppgift om inkomst
I ansökan bör man även skriva ner kontaktperson och telefonnummer till bytespartens eller bytesparternas hyresvärd då flera berörda är inblandade som i exempelvis ett kedjebyte.
Tänk på att förvissa dig om att motparten inte har några betalningsanmärkningar eller andra störningsanmärkningar. Motparten måste också rent ekonomiskt kunna betala den nya hyran och alla måste ha ett ”godkänt skäl” för att byta.