Flyttanmälan - Så gör du och varför är det viktigt
Flyttanmälan - Så går det till
När du flyttar måste du uppdatera din adress för att all din post hamnar rätt och dina uppgifter uppdateras i folkbokföringen. Det är faktiskt obligatoriskt enligt lag att göra en flyttanmälan till skatteverket, så första steget är alltså att anmäla din flytt till skatteverket för att ändra din folkbokföringsadress. Det är både enkelt och dessutom helt gratis.
Anmäl din flytt till skatteverket för att uppdatera folkbokföringen
Genom att anmäla din flytt till skatteverket uppdateras din folkbokföringsadress, vilket styr vilka myndighetsutskick du får. Exempelvis kan det röra sig om brev från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din folkbokföringsadress påverkar också vilken kommunalskatt du betalar, då den baseras på var du bor. Dessutom avgör folkbokföringen vilken vallokal du ska använda vid allmänna val, samt kan påverka förmåner som bostadsbidrag och barnbidrag.
Här kan du göra din flyttanmälan till skatteverket
Du kan göra din flyttanmälan så snart du vet vilket datum flytten ska äga rum, eftersom du har möjlighet att ange vilket datum flytten faktiskt sker. Anmälan bör dock göras minst fem arbetsdagar före flyttdatumet och senast en vecka efter att flytten genomförts.
Säkerställ att din post når rätt plats genom eftersändning
Viktigt att tänka på är att en flyttanmälan hos skatteverket inte innebär att all din post hamna på din nya adress. Vid flyttämälan uppdateras din folkbokföringsadress, vilket innebär att myndigheter och vissa företag får sin information från Skatteverket. Men alla företag hämtar inte sin information därifrån, vilket gör att det är bra att ordna eftersändning av post för att säkerställa att all din post hamnar på din nya adress.
Ändra adress och be om eftersändning
Adressändring.se är en tjänst som underlättar hantering av din post vid flytt. Här kan du både begära adressändring och eftersändning av din post. Vad är då skillnaden?
Adressändring innebär att alla postutdelare får information om att du bytt adress. Du kan via tjänsten adressändring.se beställa en adressändring utan eftersändning. Adressändring är gratis, men om du inte väljer att eftersända går all din post som har din gamla adress på brevet tillbaka till avsändaren. Du riskerar att förlora viktig post och behöver själv meddela företag du är kund hos din nya adress. Vi rekommenderar att du beställer en eftersändning så att du får all din post till din nya adress.
Eftersändning av post innebär att du även får din post eftersänd till den nya adressen. För detta tillkommer en kostnad. Du betalar vanligtvis för 12 månaders eftersändning. Eftersändningen skickar all post till din nya adress.
Du kan välja vilket datum ändringen ska börja gälla, så du kan göra det så fort du vet var du ska flytta.
Eftersändning utan kostnad.
Om du vill undvika att betala för eftersändning kan du behöva lägga lite extra arbete på att ordna det själv. Du kan fortfarande göra en gratis adressändring hos Adressändring.se genom att välja alternativet "utan eftersändning". Sedan kan du ordna gratis eftersändning på följande sätt:
Skapa en digital brevlåda. Många företag erbjuder nu digitala brevlådor där du får din post direkt till din mejl istället för fysiskt. Dessa brevlådor är ofta gratis.
Kontakta företag du får post från. Om du regelbundet får post från vissa företag kan du själv ta kontakt och informera dem om din flytt. Detta är särskilt viktigt om du till exempel har en prenumeration på en tidning. Många företag erbjuder även att skicka din post via mejl, vilket gör det ännu enklare att ta emot din post.
Uppdatera vänner och bekanta. Om du får brev från vänner eller andra bekanta är det en bra idé att meddela dem din nya adress. Detta säkerställer att du inte missar någon viktig post.
Fler tips & nyheter från Bytesverket

Så lyckas du med ditt lägenhetsbyte
Så lyckas du enklast med ditt lägenhetsbyte. Följ dessa enkla steg så är du snart närmare ditt mål
Läs artikeln
Flytta ihop - Ovärdeliga tips att tänka på
Ovärdeliga tips att tänka på när man flyttar ihop. Vad innebär exempelvis sambolagen och behövs testamente
Läs artikeln
Så fungerar rutavdraget - Allt du behöver veta
Så fungerar Rut-avdraget - Vad måste jag känna till och vilka tjänster gäller avdraget för.
Läs artikeln