Gå direkt till innehållet - skippa över menyn

Checklista för en smidigare flytt - Så planerar du bäst din flytt

Att flytta - Cheklista för en smidig flytt

 

Att flytta innebär en hel del planering och organisering för att säkerställa en smidig övergång från en plats till en annan. Oavsett om du ska flytta för första gången, flytta ihop, flytta isär eller kanske flytta till en annan ort så finns det en hel del att tänka på. Är du osäker på vad du bör tänka på för att flytten ska gå så smidig som möjligt? Ingen fara, vår checklista ger dig verktygen som underlättar för dig när du planerar din flytt. 

Om du initialt planerat din flytt ordentligt i förtid kommer det förenkla och underlätta betydligt för dig när väl flytten är igång. Vi har därför tagit fram en checklista som kommer underlätta för dig betydligt:

Checklista vid flytt:

  • Planera flytten i god tid. Förbered det du kan och spar både tid och tålamod.
  • Boka flytthjälp. Anlita flyttfirma, eller hyra släp och fråga familj och vänner?
  • Planera packningen. Fixa flyttkartonger och börja packa i god tid.
  • Ordna flyttstädning. Ska du ordna städningen själv eller ska du anlita någon.
  • Gör en flyttanmälan till Skatteverket.
  • Adressändra och beställ eftersändning.

Planera flytten i god tid

Börja med planeringen i god tid för att senare slippa krångel och för att själva flyttdagen ska flyta på. Det kan låta trist, men planeringen är avgörande för hur smidigt flytten blir. Ta hjälp av vår checklista och ordna så mycket som möjligt inför själva flyttdagen. Räkna med att flytten tar längre tid än du tror, men med ordentlig förberedelse och plaering så kan de åtminstone flyta på. Om du planerat att flytta dina möbler själv så räkna med en hel dag och om du flyttstädar själv även det en dag. Har du möjligheten att flytta över dina möbler till den nya bostaden någon dag tidigare så underlättare det mycket. Om du anlitar en flyttfirma så kan dem kanske flytta mycket på en halv dag men då beror det mest på hur väl du förberett med packningen. Ska flyttfirman även packa samma dag får du räkna med minst en dag för även detta. 

Rensa i förråd och sådant som inte använts så ofta

Börja i god tid innan man ska flytta (kanske redan ett par månader innan själva flyttlasset går) att rensa i förråd, källare och i utrymmen som inte ofta använts. Fundera över om allt ska med eller om vissa saker kanske kan säljas, ges bort eller slängas.  

Abonemang och tjänster
Redan när du vet att flyttdatum är bokat är det bra att börja förbereda sådant som abonemmang på el, brandband och försäkring. Detta kan sedan lätt glömmas bort och kan istället innebära att du i onödan måste betala dubellt för tjänster som inte går att flytta eller i värsta fall inte har någon el i den nya bostaden du flyttar in i. Passa på att gå igenom alla abonnemang du har och se över prisbild och om du har fortsatt behov på exempelvis tv-paket eller bredbandshastighet. GLÖM inte försäkringen.

Försäkring
Att anmäla till sitt försäkringsbolag att man ska flytta är oerhört viktigt annars kan nämligen din försäkring upphöra eller inte gälla för din nya bostad. Det kan också vara viktigt att med försäkringsbolaget kontrollera att din försäkring täcker eventuella skador under själva flytten. Passa även på att se över dina försäkringar när du ska flytta, inte sällan  sitter man med onödigt dyra försäkringar helt i onödan. Glöm inte heller att jämföra olika försäkringsbolag med pris och innehålla av försäkring. Det är ofta ett bra tillfälle då man ändå måste lösa en ny försäkring. Beroende på vilken bostad du ska flytta till kan det finnas ett behov att teckna andra försäkringar. Vilka försäkringar som krävs till vilken bostadstyp kan du läsa mer om på vår sida om försäkringar.

Boka flytthjälp och planera packningen

Ofta blir det något billigare att flytta möbler och bohag med hjälp av vänner och bekanta. Tänk på att i god tid boka både folk som kan hjälpa till och planera för  om det behövs släpkärra eller flyttbil att hyra. Tänk på att många flyttar vid månadsskiften och det är då flera av dessa fordon blir fullbokade, så det är bra att vara ute i god tid. För att kunna packa på ett bra sätt så glöm inte heller att beställa kartonger, bubbelplast, packpapper, tejp och helst ett par pirror.  Räkna med ungefär en kartong per kvadratmeter lägenhet om du har en normal möblering. Beställ hellre för många kartonger. Då minskar risken för att du överlastar och kanske skadar dina saker. 

Att anlita en flyttfirma kan kosta några kronor extra men då det numera ingår i RUT-avdraget är det ofta billigare än man kan tro och det kan också spara mycket tid och besvär. Tänk på att välja med omsorg och tänk på att beställa i tid och då allra helst om flytten går vid månadsskiften eller till en helg. Gör du ett noggrant val ska det inte vara några större problem men begär offert från fler och tänk på att aldrig betala kontant eller utan kvitto  På flyttkonsumenter.se tipsar andra i samma situation om seriösa flyttfirmor och varnar för oseriösa. 

Flyttstädning

Även flyttstädning är billigare än man kan tro att beställa. Visst kan man göra det själv men fråga dig verkligen om det är det sista du vill göra innan du flyttar. En flyttstädning är mer omfattande än man kan tro och det är alltid du som lämnar som är ansvarig för att städningen är godkänd. Mäklarsamfundet har tagit fram en manual för vad en godkänd flyttstädning innebär. När det kommer till flyttstädning är det verkligen oftast värt att anlita en städfirma för uppdraget. Fråga dig själv, kommer du att hinna och orka städa själv eller är det bättre att anlita en städfirma? Bostaden bör verkligen vara helt tömd när den städas. Se därför till att planera in flyttstädningen mellan din utflytt och tillträdet.  Om du anlitar städfirma är det viktigt att kontrollera städningen efteråt då du som flyttar ut är slutligt ansvarig för flyttstädningen. Många städfirmor har en garanti som innebär att de kommer tillbaka utan extra kostnad om du inte är helt nöjd.

Flyttanmälan till skatteverket

Viktig när du flyttar är att ändra din folkbokföringsadress och registrera adressändring/flyttanmälan till Skatteverket. Det kostar ingenting och bästa är att skicka in den redan när du vet att du ska flytta. Flyttanmälan innebär att din folkbokföringsadress uppdateras hos myndigheter och andra instanser. Din bostadsort påverkar din skatt då du betalar kommunalskatt i den kommun du bor i. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Adressändring - få din post till rätt ställe

När du gör en flyttanmälan hos skatteverket ändras din folkbokföringsadress.  Det är den adress myndigheter och vissa företag hämtar information från. Dock hämtar inte alla företag informationen från Skatteverket och därför är det bra att göra en eftersändning av post. Eftersändning av post kan göras på två olika sätt.

Alternativ 1. Adressändra och eftersänd posten

Adressändring.se är en kommersiell tjänst som ägs av PostNord ocg CityMail gemensamt och erbjuder en tjänst för att hantera din post vid flytt. Med deras tjänst kan du adressändra och även begära eftersändning av post. Att endast adressändra är gratis.

  • Adressändring. Genom en adressändring ändras din adress hos de postoperatörer som Adressändring har avtal med. Det är exempelvis PostNord och andra utdelare av post. Att adressändra är kostnadsfritt och om du inte väljer eftersändning kommer din post som levereras till ditt tidigare boende att istället returneras till avsändaren.
  • Eftersändning av post. Om du även vill begära eftersändning av post tillkommer en kostnad för detta. Du betalar du en viss summa för 12 månader av eftersändning. När du har eftersänt din post skickas den till den nya adressen du har flyttat till.

Du kan adressändra så fort du vet vilken adress du ska flytta till så rekommendationen är att göra det så fort som möjligt så att ingen viktig post går tillbaka till avsändaren.

Alternativ 2. Eftersänd post gratis

Om du vill eftersända din post gratis får du räkna med lite mer jobb men det är fullt möjligt genom att::

  • Skaffa en digital brevlåda. Allt fler företag ansluter sig till digitala brevlådor som gör att du kan få din post direkt i mejlen i stället. De flesta digitala brevlådor är gratis.
  • Kontakta företag du regelbundet får post från. Om du brukar få post från företag kan du själv höra av dig till dem och berätta att du ska flytta. Det är särskilt bra att göra om du exempelvis har en tidningsprenumeration. Många företag erbjuder kan även skicka posten via mejl i stället, och på så sätt slipper du oroa dig över din post.
  • Hör av dig till vänner. Glöm inte vännerna, dem får inte uppdaterat att du flyttat mer än från dig
  •  

    Tipsa gärna andra om artikeln

    Fler tips & nyheter från Bytesverket

    Så lyckas du med din Bytesansökan

    Så lyckas du med din Bytesansökan

    Bästa tipsen för att lyckas med bytesansökan om godkännande för lägenhetsbyte

    Läs artikeln
    Byta lägenhet i Göteborg

    Byta lägenhet i Göteborg

    Byta lägenhet i Göteborg är lättare än man kan tro. Här går vi igenom vad som är bra att tänka på och vad du måste veta.

    Läs artikeln
    Så lyckas du med ditt lägenhetsbyte

    Så lyckas du med ditt lägenhetsbyte

    Så lyckas du enklast med ditt lägenhetsbyte. Följ dessa enkla steg så är du snart närmare ditt mål

    Läs artikeln