Gå direkt till innehållet - skippa över menyn

Tänk på detta, när du skapar din annons

När du skapar din annons för ditt lägenhetsbyte vill du självklart att annonsen ska bli så lyckosam som möjligt för att den ska ge de resultat du önskar.  En första viktig del av din annons är annonsbeskrivningen som bör vara så informativ som möjligt. På så sätt sparar du mycket tid och arbete på att slippa svara på återkommande enkla frågor du lätt kan informera om redan i din annons. Du slipper dessutom onödiga visningar som kunde undvikas genom tydliga beskrivningar. Något som också är viktigt för att din annons ska bli fulländad är bilder. 

Genom att lägga ner lite extra tid på din bytesannons från början får du generellt fler svar på din annons och du slipper svara på uppepande enkla frågor och kanske göra onödiga visningar från intresserade.

 

TIPS FÖR ANNONSBESKRIVNING NÄR DU SKAPAR DIN ANNONS

  1. Om du har tvättmaskin och/eller diskmaskin i bostaden, informera om de. Har du istället tvättstuga berätta kort om tvättstugan. Är den i samma hus! Många maskiner osv.
  2. Beskriv detaljer och utrustning: Har din lägenhet högt till tak, spröjsade fönster, parkettgolv, målade eller tapetserade vägar, helkaklat badrum osv.
  3. Ofta är badrum och kök viktiga detaljer för en bostad så glöm inte bort beskrivning av standard och skicka av dessa (framförallt om det är fräscht). Tänk på detaljer som kanske badkar eller kakel i badrum eller kanske spishäll eller induktion i kök, inbyggd micro och ugn eller kanske som sagt diskmaskin
  4. Hur ser utbud av internet och tv ut. Är det något som kanske ingår i hyran.
  5. Finns hiss och balkong och hur stor är den isåfall. Vilket vädersträck ligger balkongen i och på vilken våning finns lägenheten. Ofta får man inte överlåta p-plats om man har sådan, men beskriv gärna möjligheterna för parkering, som kan vara viktigt för vissa.
  6. Hur upplevs området.  Är det nära natur eller shopping, restauranger och kommunikationer. Många har olika ideér om vad som är viktiga ingredienser för just deras bostad och då är det bra att man redan från början riktar sin annons till just dem som är intresserade och söker det du har.
  7. Tänk på att beskriva din lägenhet med allt du tycker är bra, men missa inte sådant som kanske inte är viktigt för dig eller som du inte kanske uppskattar så väl. Alla uppskattar olika ting vilket kanske betyder att det som inte är viktigt för dig är viktigt för andra.
  8. Planering av din lägenhet är viktigt för många. Beskriv hur din lägenhet är palnerad och förstärk detta med en planskiss.

 

BRA BILDTIPS NÄR DU SKAPAR DIN ANNONS

 

 

 

 

 

 

 

Bästa sättet för att få din annons att sticka ut är att presentera annonsen med bild - och helst flera stycken. Endast en bild säger generellt ganska lite om en din bostad. Ihop med en bra beskrivning av varje rum är det en klar fördel att både beskriva och fotografera alla rum.

1. En tumregel är att ladda upp många bilder
Inkludera även området, fastigheten, trapphuset, entrén och eventuellt fina eller uppskattade omgivningar. Det hjälper att skapa en helhetskänsla av din bostad.

2. Första bilden ska vara det bästa på din bostad då detta blir det första som folk lägger märke till i din annons

Om din bostad har ett tilltalande kök eller snyggt vardagsrum kan det vara bra att använda det som första bilden. Många använder också en extriör bild från husets entrè med fasad.

3. Ordna resten av bilderna efter hur en besökare i din bostad skulle gå husesyn

Börja med en bild utifrån med ytterdörren öppen in mot hallen, andra bilden visar hallen och tredje bilden det rum som kommer efter. Fortsätt sen genom hela bostaden. Har du balkong, altan eller en fin utsikt – glöm inte att ta med det. En stor fördel för att dem intresserade lätt ska kunna följa beskrivning och bild är att även lägga till en planskiss. Denna rekommenderar vi att lägga sist i bildserien.

4. Förbättra bilderna med en enkel inställning

Många "mäklarbilder" ser ofta mycket ljusa och fina ut. Självklart använder fotograferna bra kameror och bra ljussättning, inte sällan tar man med blixtar och reflektorer.

Men om du bara har en mobilkamera så finns det ett enkelt sätt du att få bättre bilder till din annons. Oavsett om det är på mobilen eller på datorn brukar det finnas möjligheter till redigering av  bilderna, däribland ”Vitbalans” som du kan höja. Bilderna blir då ”kallare” och exempelvis toaletten eller kaklet blir då fräschare.